Thursday, February 14, 2013

Kehidupan Selepas SPM

Assamualaikum w.b.t..

Selamat Tahun Baru Cina bagi yang menyambutnya. Salam juga buat kawan2 blog yang rajin menulis post untuk dikongsikan bersama.. ^ ^

Sudah lebih 2 bulan bagi kami lepasan SPM 2012 sudah merdeka daripada ujian peperiksaan yang kunci utama untuk meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. Namun, perlu ingat bagi kawan2ku seperjuangan. Kita belum merdeka lagi yer! Nantikan keputusannya di bulan Mac 2013..ha3 ^ ^

Selepas sahaja ujian ni berakhir, kami menjalani kehidupan masing2. Bukanlah seperti dahulu yang hidup sebumbung, belajar sekelas, memahami bersama, pergi kantin bersama. Bagi kawan2 yang terlalu akrab, mereka pergi ke mana2 pun sentiasa bersama. ( bagi yang senyum2 tu, jangan tipu diri sendiri!)..ha2. Sebab itu antara kenangan yang sukar dilupakan. Saya sendiri mengaku, saya rindu dengan kehidupan itu.

Ada yang pergi berPLKN, pergi bekerja, ambil lesen dan tanam anggur?(menganggur). Istilah ni 1st saya dengar dari kawan2 KISS/SMAKK..ha3. Terima kasih orang2 SMAKK ajar saya pelbagai istilah. Ya kan, Najeh Yusri dan Shahirah Rahman..hehehe :-D

Pada awalnya, ada kawan2 yang merungut kerana mereka dikenakan sebagai peserta PLKN. Mereka risau, tapi saya mengatakan, "Syukurlah kamu". Amat bosan bila kehidupan asyik duduk rumah dan tidak bekerja. Bak kata lain, menganggur juga..haha. Ada yang ambil lesen JPJ untuk merealisasikan impiannya membawa kereta berjalan jauh2 tanpa disekat JPJ or Polis.. Saya agak cemburu dengan mereka ini, tapi syukur juga lh dapat bawa kereta jalan2 di kampung. Kan, daripada tak ada.(Impian bawa kereta pergi bandar dan jauh2)

Setelah lama diri ini asyik 'tanam anggur', akhirnya dapat juga kerja. Kerja tanpa gaji! Pelik kan?..haha. Dilanjutkan cerita, saya bekerja sebagai sukarelawan ABIM Sabah. Menolong untuk menjalankan program kemasyarakatan, sekaligus menyampaikan dakwah kepada masyarakat sekeliling. Hakikatnya, kita bekerja menyampaikan dakwah bukan kerana harta, tetapi kena ikhlas kerana Allah semata-mata. Kerana kita hidup hanya untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. FirmanNya dalam al-Quran, " Dan tidak Aku ciptakan manusia dan jin melainkan untuk mereka mengabdikan diri (kepadaKu)." Surah Az-Zariyat, ayat 56.

Diceritakan juga, saya baru kenal dunia luar. Hidup jauh dari ibu bapa, tinggal di rumah abang, belajar berdikari dengan duit yang serba cukup. Keluar awal pagi pergi ke pejabat, dan balik pada lewat malam. Berjalan2 di kawasan bandaraya lewat malam. Banyak peristiwa yang saya temui di sini terutamanya masalah masyarakat sekeliling. Ada golongan pelacur dan 'gay' yang suka berlegar2 mencari pelanggan, ada juga golongan lelaki dan perempuan yang berpasangan suka berlegar2 di kawasan sunyi untuk melampiaskan nafsu mereka dan banyak lagi. Semua ini berlaku di depan mata. Pengalaman ini memang sungguh bermakna. Namun, siapa yang harus dipersalahkan? Tepuk dada, tanya iman. Setiap daripada kita wajib menyampaikan kebenaran kepada orang lain.

Apa yang saya fahami dalam konsep berjemaah adalah syura (keputusan bersama). Hasil daripada syura yang dibuat oleh ABIM, maka ditubuhkan Persatuan ANNAS (ANAK2 ABIM SABAH). Syura juga telah membuat keputusan saya menjadi pengerusi. Mahu atau tidak, mesti juga diterima kerana ia adalah keputusan sebulat suara. Lagipun, menghadapi ujian Allah menunjukkan kita adalah hambaNya yang beriman sekali gus mematangkan cara kita berfikir. Firman Allah, " Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, " Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?". Surah Al-'Ankabut, ayat 2. Apa lah sangat dikirakan jawatan, sedangkan Allah hanya pandang hati kita.. :-)

Mudah2an, apa yang saya kongsikan ini dapat dihayati bersama dan disampaikan kepada orang lain. Doakanlah terbaik untuk kejayaan kita bersama di dunia dan akhirat. Bagi ex-student SPM 2012, Kita belum merdeka lagi. Banyak2kan lah berdoa dan solat hajat. Ingatlah jika kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita.. :-)
Kalau gagal, jangan putus asa. Ingatlah, SPM tu cuma sijil. Bukan manusia yang memberi rezeki, tapi Allah yang beri. Btw, kita mesti berjaya juga!. In shaa Allah.. ^ ^

Wallahualam...